PRODUCTION As You Like It [Jie da huanxi]
Data Type:production background
Author:Wang, Sheng-shan
Title:Director's Notes: On the Performance of As You Like It [Yanchu de hua]
Source:As You Like It Performance Program
Place:Taipei
Publisher:Department of Theatre Arts, Chinese Culture College [Zhongguo wenhua xueyuan xiju xi]
Date:1976/5
Language:Chinese
Abstract:Shakespeare’s As You Like It was chosen as the graduation production of the Department of Theatre Arts. The Chinese play The History of Han Palace by the late Professor Man-gui Li will be performed not only as a contrast to Shakespeare but also in commemoration to Professor Li, the founder of the Department, for her contributions to Chinese theater movement.

十三年,這是個不算短的歲月,它可以使幼童長成英姿煥發的青年,可以使有志之士飛黃騰達,更可以使中年人在回顧以往的人生歷程中興起無限的感慨。

在華岡戲劇的園地裡,我該是位幸運的園丁了,回顧數十年來,在辛勤耕耘的過程中,我擁有一位鼎力支持我的園主──本校創辦人張曉峰博士,在他的領導下,我們獲得了維繫與開拓戲劇生命的土地和肥料。十三年來,在全體師生共同努力之下,華岡的戲劇學系,終於由無中生有而萌芽成長了起來。

在歷屆的劇展中,我們始終抱著虔敬誠摯的心,滿懷著信心與希望,推出戲劇學系全體師生共同種植出來的一點成果。不論這點收獲是多麼的微小,但是對於一個終年辛勞的老農來說;仍是非常珍貴地。

在戲劇的王國裡,莎翁浩瀚豐碩,而超時空的鉅作,仍是一座無底的智慧寶藏。始終為我們所偏愛。因此,今年我們又選擇了他的喜劇《皆大歡喜》。作為戲劇系影劇組第十屆的畢業公演。基於對中西作品之相互比較,以使在學的學生能吸取共同的精華。我們也援往例,同時選擇了一齣中國劇,做為另一種風格與類型的嘗試。《漢宮春秋》是本系創辦人李曼瑰教授之遺作。我們選擇演出這部戲,也是為了悼念她對於推展中國劇運所做的貢獻。

在本校已走完「篳路藍縷」的艱苦創業階段的今天,但願戲劇學系能趕上華岡飛躍進步的里程,而創造出更輝煌的明天。