PRODUCTION Yumay and TenLai [Yumei yu Tianlai]
Data Type:news
Author:Li, Yu-ling
Title:Uhan Shii Theatre Group and Golden Bough Theatre Add Originality to Taiwanese Opera [Xinxi shangchang bi shei zui tai: Haunxi banxi jinzhi wei gezixi tian xinyi]
Source:United Daily News [Lianhe bao]
Place:Taipei
Date:2004/11/17
Language:Chinese
Abstract:Uhan Shii Theatre Group’s My Invisible Friends combines modern costumes and Western music styles like Jazz, Rock and Roll and tango with traditional Taiwanese opera. Golden Bough Theatre’s Yumay and TenLai, adapted from Romeo and Juliet, is a Taiwanese opera blended with Taiwanese glove puppetry and video games characters.

歌仔戲也有搖滾、爵士風,小旦穿起厚底布鞋大甩水袖,歡喜扮戲團明天起將推出歌仔戲新戲法《看不見的朋友》;同樣具有濃厚鄉土味的金枝演社,則以胡撇仔戲《玉梅與天來》一較高下,比比誰最「台」。

兩廳院實驗劇場「新點子劇展」進入第二周,明起至 21 日由歡喜扮戲團《看不見的朋友》接檔。編導彭雅玲結合資深歌仔戲藝人謝月霞,顛覆傳統歌仔戲,將爵士、搖滾、探戈等西洋音樂融入唱腔中,演員裝扮也古今交融,既有傳統的水袖、繡花鞋,也有穿著厚底布鞋的現代辣妹。 “Be Myself!” 正如劇中 16 歲少女淑珍大唱的「做我自己」,《看不見的朋友》透過歌仔戲新演,探討女性自覺。

繼《可愛冤仇人》之後,金枝演社新戲《玉梅與天來》依舊維持胡撇仔戲風格,明起至 21 日在南海路國立台灣藝術教育館首演。《玉梅與天來》靈感雖來自《羅密歐與茱麗葉》,但故事內容已完全本土化,不只兩個家族的對壘成為本省幫、外省幫的衝突,男女主角的戀情也由悲轉喜。劇中人奇裝異服比「聳」,包括霹靂布袋戲風電玩武俠同人誌風到視覺系,「幹架」的招式也笑果十足。

金枝演社這次邀請曾任淡水走唱團團長的郝志亮,為新戲擔任音樂製作人,與音樂人陳茂富共同譜寫多首具有胡撇仔風格的歌曲及音樂。