PRODUCTION Macbeth [Makebai]
Data Type:production background
Author:Wang, Zheng-liang
Title:Tracks of the Mind [Xinling guiji]
Source:Macbeth Performance Program
Place:Taipei
Date:2002/5/16
Pages:11
Language:Chinese
Abstract:Experienced theatre professional, Wang designs actors' movement and special lineups for the three battle scenes. As for the famous handwashing scene, Wang chooses to show only Lady Macbeth's hands.

劇場援用的元素一直在擴張、發明,因此許多功能的精細劃分及創設是必然的趨勢。這次台灣大學戲劇學系籌演《馬克白》,導演朱靜美副教授邀我開發演員的肢體並編排戰爭場面,經過討論,並且確定了我將貢獻的範圍,我們同意,讓「動作及陣式設計」這個新的稱謂誕生。

此刻(九十一年四月十二日)我依朱導演所賦予的絕對表現空間排好了十三人的戰陣,分為「森林」、「硝煙」、「逼宮」三折,我也依約定,把這些結晶全供導演運用及增刪、修改。

接下來,已經通過口頭溝通,有關馬克白夫人的「最終告白」-洗手,我提出,只見手不見人的視覺設計,希望在舞台地板上一隻苦追光圈前移的手,刻畫出馬克白夫人貪婪、異想、雄才大略、獨排眾議…的心靈軌跡。