PRODUCTION Shooting at Heaven [She tian]
Data Type:production background
Author:Yao, Yi-wei
Title:Producer's Notes
Source:Performance Program of Shooting at Heaven
Place:Taipei
Publisher:Taipei National University of the Arts [Guoli Taibei yishu daxue]
Date:1987/4/17
Language:Chinese
Abstract:The graduating students at the Department of Theatre Arts will present Shooting at Heaven adapted from Shakespeare's Hamlet. The background and characters are relocated to the Warring States period in China, while the structure in the original text is retained as much as possible. The producer believes that human nature will not be undermined by this kind of translation.

開場白

本學院戲劇學系應屆畢業同學繼上學期演出《工地秀》與《獨立的和平》之後,本學期演出《射天》。在本學院的學制上,每一位同學畢業之前,應就其所學,作公開之呈現,以展示其學習成果。

《射天》一劇係依據莎士比亞之《哈姆雷特》改編。《哈姆雷特》被公認為奇者之一,為舉世之人所研究;有關其解說之多、之富,使人目不暇接。這樣一部著名的劇本,就我所知,在國內殊少演出,不能不說是一件憾事。

此次演出不是照原劇的形式搬上舞台,而是一種移植,將背景與人物移至我國的戰國時代;而原劇的情節,則盡可能予以保留。此種改編的方式是有其需要的,因為完全採取外國的表現方式,對我們的觀眾言,總是隔了一層,而安裝在我國傳統的背景中才顯得親切。一個好的劇本必然透視人類心靈的底層,人類所共有的天性,當不會因移置而有所損焉。

此劇易名為《射天》,係有所本的。按《史記殷本記》載:「帝武乙無道,為偶人,謂之天神。學之博,令人行為,天神不勝,乃僇辱之。為革囊盛血,仰而射之,命曰射天。」後來又發生在宋王的身上。正足以說明此種桀傲狂妄的性格會在人類的歷史上重複出現。

要搬演如此繁重的一齣巨構,當然不是容易之事。但初生之續不畏虎,請大家拭目以觀。